Javier Sancho: “El procés de descarbonització del sector requerirà professionals altament formats i especialitzats”

Jordi Salvat
30/01/2026

Javier Sancho, president de l’AEQT

En el marc de l’especial sobre el sector químic que hem elaborat per la revista, parlem amb el president de l’Associació Empresarial Química de Tarragona (AEQT), Javier Sancho.

Com és la relació entre l’AEQT i la universitat de referència del territori, la URV?

La relació entre l’AEQT i la Universitat Rovira i Virgili és molt estreta, àmplia i de llarga trajectòria. Mantenim una relació sòlida, fruit d’una visió compartida sobre el paper del coneixement i la formació en la competitivitat industrial. Aquesta col·laboració es tradueix en múltiples àmbits amb avantatges per ambdues parts. D’una banda, comptem amb professors associats de les nostres empreses que aporten la seva experiència professional als màsters i graus de la URV, enriquint la formació amb una visió pràctica i actualitzada del sector. D’altra banda, els estudiants de màster, especialment d’Enginyeria Química, realitzen pràctiques a les nostres companyies i, en molts casos, acaben incorporant-s’hi, cosa que demostra la bon encaix entre universitat i empresa.

La qualitat docent i investigadora de la URV és molt alta, i a més la universitat ha estat pionera a Espanya en l’impuls de la modalitat en formació dual del grau en Química, un model que permet als estudiants compaginar la formació acadèmica i l’experiència laboral des del primer moment. Destacar també que molts treballs de final grau dual o de final de màster estan relacionats i tutelats per la indústria química.

Destacaria també el seu lideratge en àrees clau com l’eficiència i la sostenibilitat, així com la recent creació del Màster en Descarbonització, en què col·laborem en la docència. Treballem també en programes basats en la identificació i desenvolupament de talent jove, que són un altre exemple del valor d’aquesta aliança.

En definitiva, la relació entre l’AEQT i la URV és un exemple de com la col·laboració universitat-empresa pot contribuir a fer que la societat i el món empresarial avancin junts, assegurant que les necessitats reals del sector i els darrers avenços tecnològics s’incorporin a la formació dels professionals del futur.

«Més de 500 professionals que es van incorporar l’any passat a les empreses del sector provenen dels programes de formació dual»

En els darrers anys s’ha potenciat molt la formació dual en cicles formatius en els instituts de secundària. També en la química?

Històricament, des de l’AEQT hem treballat per impulsar la formació als centres acadèmics del nostre territori amb l’objectiu de despertar vocacions i fomentar futurs professionals que puguin desenvolupar la seva carrera a les empreses del sector químic.

En aquest sentit, la formació professional dual és una eina clau, i des de l’associació col·laborem estretament amb els diferents instituts. Cal destacar, l’Institut Comte de Rius, que és un centre d’excel·lència en química. El model dual permet que els estudiants compaginin l’aprenentatge teòric amb l’experiència pràctica a les empreses, i això facilita una inserció laboral molt més directa i efectiva.

De fet, més de 500 professionals que es van incorporar l’any passat a les empreses del nostre sector provenen precisament dels programes de formació dual, una dada que demostra l’èxit i la utilitat d’aquest model.

Des de l’AEQT com donen suport a la formació interna a les empreses?

Els canvis tecnològics i productius, la digitalització, els nous vectors energètics o la irrupció de la intel·ligència artificial ens obliguen a totes les empreses a mantenir un reciclatge continu. Som en l’era del coneixement i de la tecnologia, i això fa que la formació sigui més clau que mai. Des de l’AEQT treballem per posar a disposició de les empreses programes formatius i també programes de certificació per als treballadors propis o de les empreses de serveis en àmbits com la seguretat, aspecte vital a tots els nivells, amb l’objectiu de reforçar les seves habilitats. La formació contínua és essencial per al desenvolupament de les persones, i si les persones creixen i es desenvolupen, també ho fan les empreses i, en conseqüència, el conjunt del sector.

«Els canvis tecnològics i productius o la irrupció de la intel·ligència artificial ens obliguen a totes les empreses a un reciclatge continu»

Com detecten les noves necessitats en formació en el sector?

Detectem les noves necessitats formatives directament amb les empreses associades, que són les que viuen de primera mà els canvis tecnològics, productius i normatius del sector. A partir d’aquestes necessitats, treballem conjuntament tant des de l’AEQT com de les mateixes empreses amb els centres educatius, la URV i els instituts de formació professional per adaptar els programes i incorporar les noves competències que es requereixin.

Quins projectes relacionats amb la formació impulsen des de la seva organització?

Des del sector químic treballem per promoure l’interès per la ciència i, en especial, per la química entre els estudiants, perquè són el talent i la curiositat científica d’avui els que configuraran la indústria del demà. Des de l’AEQT donem suport a diversos projectes divulgatius, com l’Aula de la Química, equipament pedagògic del Camp d’Aprenentatge de Tarragona. Aquest espai permet donar a conèixer entre l’alumnat del territori què és i com funciona la indústria química, quines empreses en formen part, on s’ubiquen, quins productes fabriquen i com aquests productes estan presents en la nostra vida quotidiana. Des de la seva inauguració, l’any 2007, més de 30.000 alumnes han passat per l’Aula de la Química.

Una altra activitat que impulsem, pels valors que representa, és el Fòrum TRiCS, en què els alumnes de segon de Batxillerat presenten als seus companys de primer els treballs de recerca que han realitzat. En l’edició d’aquest any s’hi van presentar 165 treballs de 38 centres de secundària, amb la participació de prop de 2.500 assistents entre alumnes i professors.

Des de l’AEQT som impulsors d’altres iniciatives com la Setmana de la Ciència de la URV on es desenvolupen activitats relacionades amb l’eficiència energètica, aïllaments o tractaments d’aigües. A més, col·laborem amb els Premis de Recerca en Química que atorga la Facultat de Química.

Quins són els reptes en formació els propers en les empreses químiques tarragonines?

Els pròxims anys estaran marcats per la necessitat d’impulsar tot el que comporta la descarbonització del sector. Aquest procés requerirà professionals altament formats i especialitzats. Sens dubte, la transformació industrial, la descarbonització i la circularitat requerirà professionals formats en els graus d’FP i de la URV preparats per fer front a aquesta transformació.

 

Llegeix la revista sencera de Tarragona Empresarial del mes de novembre de 2025.

Altres articles

El repte de la formació en el sector químic

El repte de la formació en el sector químic

Jordi Salvat 11/1/2024 Les empreses del polígon petroquímic tarragoní estan adaptant els darrers anys la formació per als seus directius, comandaments mitjos i treballadors als accelerats canvis tecnològics que viu el sector i al repte de la transició energètica i la...